• Waarom kun je een EV-oplaadkabel niet verlengen?

    Het is niet mogelijk om een EV laadkabel te verlengen omdat er simpelweg geen verlengkabels voor bestaan. De contactpolen van EV laadkabels zijn ontworpen met specifieke veiligheidsmechanismen en specificaties die verlenging fysiek onmogelijk maken. Dit ontwerp zorgt ervoor dat de laadkabels altijd direct worden aangesloten op de laadpaal en het voertuig, waardoor een veilige en betrouwbare stroomoverdracht gegarandeerd wordt. Eventuele pogingen om zelf verlengingen te creëren zouden de integriteit van het laadsysteem aantasten en kunnen leiden tot ernstige veiligheidsrisico's zoals oververhitting, elektrische storingen, en brandgevaar. Hierdoor wordt het gebruik van verlengkabels volledig vermeden in de EV laadtechnologie.

  • Wat is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke kant van een stekker van een EV-laadkabel?

    Het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke kant van de stekker van een EV-oplaadkabel zit hem in de bestemming. De mannelijke stekker (IEC 62196-2) is de stekker die naar een laadstation gaat. De vrouwelijke stekker (IEC 62196-2) is de stekker die in je auto gaat. Dit garandeert een correct gebruik van de kabel. Het maakt het ook onmogelijk om een soort verlengkabel te gebruiken.

  • Kan ik een driefasige EV-laadkabel gebruiken in een enkelfasige laadbox?

    Ja, je kunt een driefasige EV-laadkabel gebruiken in een enkelfasige laadbox, maar de laadcapaciteit zal beperkt zijn tot de mogelijkheden van de enkelfasige aansluiting. Dit betekent dat de auto slechts op één fase zal laden, wat resulteert in een lager laadvermogen en een langere laadtijd in vergelijking met driefasig laden. De laadkabel en de auto moeten echter compatibel zijn met zowel enkelfasige als driefasige aansluitingen om dit mogelijk te maken. Zorg er altijd voor dat de oplaadapparatuur en de aansluitingen veilig en correct zijn voor een betrouwbare en efficiënte oplaadervaring.

  • Kan een mobiele EV-laadkabel naar CEE-krachtstroom of een normaal stopcontact vertraagd opladen?

    Ja, een mobiele EV laadkabel kan vertraagd opladen via een CEE krachtstroom- of normaal stopcontact. Onze lader heeft een vertraagde oplaadfunctie die je eenvoudig kunt instellen om het opladen na een bepaalde tijd te laten beginnen. Zet de lader aan, sluit het voertuig aan en houd vervolgens 3 seconden de instelknop ingedrukt om de vertraagde oplaadmodus te activeren. Elke keer dat je de knop 3 seconden ingedrukt houdt, wordt de vertragingstijd met een uur verlengd, tot een maximale vertraging van 10 uur. Nadat je de gewenste vertragingstijd hebt ingesteld, begint het aftellen en start het opladen automatisch zodra de ingestelde tijd is verstreken.

  • Wat is het verschil tussen mode 1, mode 2, mode 3 en mode 4 opladen?

    Mode 1, Mode 2, Mode 3 en Mode 4 zijn verschillende manieren om elektrische voertuigen (EV's) op te laden, elk met specifieke kenmerken en toepassingen. Mode 1 opladen maakt gebruik van een standaard stopcontact zonder extra communicatie- of veiligheidsfuncties, wat het minst veilig is en daarom zelden wordt aanbevolen. Bij mode 2 wordt een standaard stopcontact gebruikt, maar met een controle- en beveiligingssysteem in de kabel (ICCB) dat extra veiligheid biedt. Mode 3 opladen gebeurt via speciale oplaadstations die communiceren met het voertuig om de stroom te regelen en maximale veiligheid te garanderen. Mode 4 opladen is snel opladen via gelijkstroom (DC) en vereist speciale oplaadstations die rechtstreeks de batterij van het voertuig voeden, wat veel sneller is dan de andere modi en meestal te vinden is langs snelwegen of bij commerciële oplaadpunten.

  • Hoeveel elektriciteit verbruikt het opladen van een elektrische auto?

    Het stroomverbruik voor het opladen van een elektrische auto is afhankelijk van de capaciteit van de batterij en de efficiëntie van het oplaadproces. Gemiddeld verbruikt het volledig opladen van een elektrische auto met een accucapaciteit van 60 kWh ongeveer 60 kWh elektriciteit. Dit betekent dat tegen een standaardtarief voor huishoudens van €0,22 per kWh, de kosten van een volledige lading ongeveer €13,20 zouden zijn. Het werkelijke verbruik kan variëren afhankelijk van factoren zoals de staat van de batterij, de laadinfrastructuur en het energieverlies tijdens het opladen. Voor nauwkeurige berekeningen is het handig om de specifieke accucapaciteit van je voertuig en de lokale elektriciteitsprijs te kennen.

  • Een elektrische auto opladen met een generator, kan dat?

    Ja, het is mogelijk om een elektrische auto op te laden met een generator, maar er zijn belangrijke overwegingen en voorzorgsmaatregelen die je in gedachten moet houden. De generator moet voldoende stroom leveren om aan de laadbehoeften van de auto te voldoen, wat betekent dat de generator voldoende wattage en een stabiele stroomoutput moet hebben. Het is essentieel om een generator te gebruiken die schone, stabiele elektriciteit levert om schade aan het laadsysteem van de auto te voorkomen. Bovendien moet de laadkabel compatibel zijn met de voeding van de generator. Gebruik altijd een geschikte en veilige oplaadopstelling om risico's zoals oververhitting of elektrische storingen te voorkomen. In noodgevallen kan een aggregaat een nuttige tijdelijke oplossing zijn, maar voor regelmatig opladen is een vaste oplaadoplossing betrouwbaarder en efficiënter.

  • In welke volgorde laad je je elektrische auto op?

    Ja, je kunt je elektrische auto thuis opladen zonder speciaal laadstation door een Mode 2 laadkabel te gebruiken. Deze kabel wordt in een standaard stopcontact gestoken en bevat een in-cable controle- en beveiligingssysteem (ICCB) dat extra veiligheid biedt tijdens het opladen. Hoewel opladen in mode 2 veiliger en efficiënter is dan gewoon opladen via een standaard stopcontact zonder beveiliging (mode 1), is het nog steeds langzamer dan opladen met een speciaal laadstation. Voor regelmatig gebruik wordt het installeren van een thuislaadstation (modus 3) aanbevolen, maar voor af en toe opladen biedt mode 2 een praktische en veilige oplossing.

  • Kan ik mijn elektrische auto thuis opladen zonder laadstation?

    Ja, je kunt je elektrische auto thuis opladen zonder speciaal laadstation door een Mode 2 laadkabel te gebruiken. Deze kabel wordt in een standaard stopcontact gestoken en bevat een in-cable controle- en beveiligingssysteem (ICCB) dat extra veiligheid biedt tijdens het opladen. Hoewel opladen in mode 2 veiliger en efficiënter is dan gewoon opladen via een standaard stopcontact zonder beveiliging (mode 1), is het nog steeds langzamer dan opladen met een speciaal laadstation. Voor regelmatig gebruik wordt het installeren van een thuislaadstation (modus 3) aanbevolen, maar voor af en toe opladen biedt mode 2 een praktische en veilige oplossing.

  • Waarin verschilt een krachtstroom stopcontact (CEE) van een normaal stopcontact voor het verlengen van laadkabels?

    Een CEE krachtstroom stopcontact verschilt aanzienlijk van een normaal stopcontact, vooral in het kader van het verlengen van laadkabels. CEE krachtstroom stopcontacten zijn ontworpen voor hogere spanningen en stroomsterktes, meestal 400V en 16A of 32A, wat ze geschikt maakt voor zware apparatuur en voertuigen zoals EV's. Ze hebben vaak meerdere pinnen voor de fasen, nul en aarde, wat een stabielere en veiligere stroomtoevoer mogelijk maakt. Normale stopcontacten daarentegen leveren meestal 230V en zijn beperkt tot lagere stroomsterktes, wat ze minder geschikt maakt voor het verlengen van laadkabels voor EV's vanwege de hogere kans op oververhitting en inefficiëntie. Het gebruik van een CEE krachtstroom stopcontact met de juiste verlengkabel kan daarom de veiligheid en betrouwbaarheid van het laadproces aanzienlijk verbeteren, mits de verlengkabel van hoge kwaliteit en geschikt voor buitengebruik is.

  • Kun je mobiele laadkabels die je in een normaal stopcontact steekt verlengen?

    Hoewel het technisch mogelijk is om mobiele EV laadkabels die op een normaal stopcontact worden aangesloten te verlengen, wordt dit sterk afgeraden vanwege veiligheidsredenen. Verlengkabels kunnen een verhoogd risico op oververhitting en brand vormen als ze niet geschikt zijn voor de hoge stroomsterktes die nodig zijn voor het opladen van een EV. Als je toch besluit een verlengkabel te gebruiken, zorg er dan voor dat je een verlengkabel van hoge kwaliteit kiest, bij voorkeur met een hoge IP-certificering (water- en stofdichtheid). Dit zorgt voor een betere bescherming tegen omgevingsfactoren en vermindert de kans op elektrische storingen, waardoor de veiligheid en betrouwbaarheid van het laadproces zoveel mogelijk gewaarborgd blijven.

  • Welke veiligheidsredenen verhinderen het verlengen van een EV-laadkabel?

    Het verlengen van een EV laadkabel is om verschillende veiligheidsredenen niet toegestaan. Ten eerste verhoogt een verlengkabel de kans op oververhitting doordat deze mogelijk niet dezelfde stroomsterkte en kwaliteit als de originele kabel kan dragen, wat kan leiden tot brandgevaar. Daarnaast introduceert een verlengkabel extra elektrische weerstand, wat de efficiëntie van het laadproces vermindert en schade aan de voertuigaccu kan veroorzaken. Verlengkabels kunnen ook zorgen voor een onbetrouwbare verbinding, wat kan resulteren in onvoorspelbare spanningsvariaties en storingen in de laadinfrastructuur. Om deze redenen zijn EV laadkabels specifiek ontworpen zonder de mogelijkheid tot verlenging, waardoor de veiligheid en betrouwbaarheid van het laadproces worden gewaarborgd.

Couldn't find your answer? Don't hesitate to contact us!