Temperatuurbescherming in laadkabels voor elektrische auto’s is een ingebouwde veiligheidsfunctie die automatisch oververhitting voorkomt tijdens het laden. De temperatuur wordt continu gemeten op kritieke punten – meestal in de stekker of de controlebox – en zodra die boven een veilige grens komt, wordt het stroomverbruik beperkt of onderbroken. Zeker bij 16A of 32A is dat essentieel om schade aan kabel, stekker, voertuig of stopcontact te voorkomen.
Hoe het technisch werkt
In Voldt®-laadkabels met temperatuurbescherming zitten geïntegreerde sensoren – zoals thermistors of smeltzekeringen – vlak bij de stekkercontacten en elektronische aansturing. Deze sensoren communiceren met de besturing (IC-CPD bij Mode 2 laders, of het voertuig zelf bij Mode 3) om het laadproces te stoppen of te beperken als de temperatuur oploopt tot 70°C à 90°C. Zo heeft de mobiele Voldt®-lader deze beveiliging direct in de stekker, ter bescherming van het stopcontact, dat kwetsbaarder is dan een laadpaal.
Waarom temperatuurbescherming onmisbaar is voor veiligheid en levensduur
Oververhitting is een van de grootste oorzaken van laadproblemen en brandgevaar, vooral bij goedkopere kabels zonder keurmerk. Lange laadsessies, slechte ventilatie of versleten stopcontacten zorgen voor extra risico. Met temperatuurbescherming grijpt de kabel op tijd in bij gevaar en wordt schade voorkomen. Dat verhoogt de veiligheid én verlengt de levensduur van zowel kabel als laadpoort van de auto.
Voldt®-kabels met ingebouwde temperatuurbewaking
Alle mobiele laders van Voldt® zijn voorzien van geavanceerde temperatuurbewaking en CE- en TÜV-gecertificeerd. Daardoor zijn ze ook geschikt voor oudere of minder stabiele installaties. De robuuste stekkers zijn gemaakt van hoogwaardig Europees materiaal en voeren warmte goed af. Kies je een laadkabel, controleer dan altijd of er temperatuurbescherming aanwezig is – voor maximale veiligheid en langdurige prestaties.