Als je door het steeds veranderende landschap van uitmuntende auto's navigeert, markeert Ferrari's nieuwe duik in het elektrische rijk met hun innovatieve e-bouw een cruciaal moment in de industrie. Deze stap is niet alleen een bewijs van Ferrari's toewijding aan duurzaamheid, maar onderstreept ook een grote sprong in de richting van de toekomst van mobiliteit, waarbij luxe wordt gecombineerd met verantwoordelijkheid voor het milieu. De introductie van elektrische Ferrari-modellen, waaronder de Ferrari 296GTB PHEV en de Ferrari SF90 PHEV, luidt een nieuw tijdperk in voor het legendarische merk, waarbij de opwinding van het rijden in een Ferrari effectief wordt samengevoegd met de milieu-impact overwegingen van de moderne wereld.
In de komende hoofdstukken duiken we in het ingewikkelde ontwerp en de architectuur van het e-gebouw, een ultramoderne faciliteit die de essentie van innovatie en efficiëntie belichaamt die kenmerkend is voor de Ferrari-fabriek. U zult de geavanceerde technologische kenmerken ontdekken die de basis vormen voor de productie van de elektrische sportauto van morgen. Bovendien verkennen we Ferrari's nieuwe positie binnen de economie en de markt, waarbij we evalueren hoe deze strategische stappen de erfenis van het merk versterken terwijl we navigeren in de richting van elektrische voertuigen. Door middel van deze reis krijgt u inzicht in hoe Ferrari prestaties, luxe en duurzaamheid herdefinieert voor een geëlektrificeerde toekomst.
Ontwerp en architectuur van het E-gebouw
Het nieuwe Ferrari e-gebouw, ontworpen door MCA - Mario Cucinella Architects, sluit naadloos aan op het omringende landschap en de bestaande structuren op de productielocatie in Maranello. De rechthoekige structuur bereikt een hoogte van 25 meter, met een doorlopende, lichtgevende gevel die bestaat uit opalescente ramen afgewisseld met transparante glazen delen.
Deze doorschijnende materiaalkeuze helpt de substantiële aanwezigheid van het gebouw te dematerialiseren, reflecteert overdag het omringende landschap en verandert 's nachts in een verlicht baken. Het opaline glas filtert efficiënt zonlicht en zorgt voor een optimaal niveau van gelijkmatig verdeelde natuurlijke verlichting in het gebouw.
Integratie met Ferrari Campus en stedelijke context
Het e-gebouw ligt in het noordelijke uitbreidingsgebied van de productielocatie in Maranello en draagt bij aan een hoogwaardig regeneratief proces in het industriële gebied. De faciliteit werd gebouwd zonder nieuw land te gebruiken, door gebruik te maken van de voetafdrukken van verouderde industriële gebouwen die werden herontwikkeld als onderdeel van Ferrari's territoriale opwaardering.
De integratie van het gebouw in de stedelijke context werd verder verbeterd door de herontwikkeling van meer dan 100.000 vierkante meter en het herontwerp van de wegeninfrastructuur. Er werd een nieuwe weg naar de locatie aangelegd en een fietspad van 1,5 kilometer dat is aangesloten op het stadsnetwerk. Het wegontwerp zorgt ervoor dat zwaar verkeer wordt geconcentreerd rond het logistieke knooppunt van het e-gebouw, waardoor de voetgangersroutes zo min mogelijk worden gehinderd.