Wat Type 1 en Type 2 laadconnectoren precies zijn

Type 1 en Type 2 laadkabels zijn de twee meest gebruikte AC laadstandaarden voor elektrische auto’s in Europa. Ze ontstonden uit verschillende regionale elektriciteitsnetten en gebruiken daarom een ander pinnenschema. Type 1 komt uit Noord-Amerika, waar woningen enkel op een 1 fase aansluiting draaien. Daardoor ondersteunt Type 1 alleen 1 fase laden en zie je deze vooral bij oudere EV’s of plug in hybrides. In Japan en Taiwan wordt het systeem ook veel gebruikt.
Type 2 is speciaal ontworpen voor Europa. Het ondersteunt zowel 1 fase als 3 fase laden en sluit daarmee perfect aan op het Europese stroomnet. Om die reden koos de EU Type 2 als officiële standaard voor alle publieke AC laadpalen.

Hoe de connectoren zijn opgebouwd en hoe dat de laadsnelheid beïnvloedt

Type 1 heeft vijf pinnen en kan tot 7,4 kW laden op 1 fase. Het is een betrouwbare maar wat oudere standaard die geschikt is voor voertuigen met lagere laadvermogens. De stekker is gebaseerd op de SAE J1772 norm.
Type 2 heeft zeven pinnen en ondersteunt zowel 1 fase als 3 fase. Bij openbare laadpalen in Europa haal je tot 22 kW AC, volledig benut door de Type 2 standaard. De stekker is gebaseerd op de EN 62196 norm, die zorgt voor veilige en stabiele stroomoverdracht.

Voertuigcompatibiliteit en wanneer de standaarden gebruikt werden

Type 1 komt in Europa nog maar weinig voor. Je vindt het voornamelijk op oudere auto’s zoals de Nissan Leaf (2010 2017), de Mitsubishi Outlander PHEV (tot 2018) en enkele vroege Kia en Hyundai plug in hybrides. Deze auto’s waren oorspronkelijk bedoeld voor markten buiten Europa.
Type 2 werd vanaf 2014 de norm. Vanaf dat moment werden vrijwel alle EV’s in Europa standaard uitgerust met een Type 2 aansluiting. Het maakt laden makkelijker, sneller en veel toegankelijker.

Fig. 1 – Weergave van een Type 1 lader.


Fig. 2 – Weergave van een Type 1 lader.


Veiligheid en vergrendelingsmechanismen tijdens het laden

Type 1 gebruikt een handmatige clip die de stekker op zijn plek houdt, maar er is geen automatische vergrendeling in de auto. Bij publieke laders is dat minder veilig, omdat de kabel zonder ontgrendeling kan worden verwijderd.
Type 2 vergrendelt automatisch aan de voertuigaansluiting zodra de laadcyclus begint. Pas wanneer de auto wordt ontgrendeld, komt de kabel los. Dit voorkomt ongewenste onderbrekingen en vergroot de veiligheid aanzienlijk.

Waarom Type 2 dé standaard is in Europa

Type 2 ondersteunt hogere laadvermogens, is veiliger door de automatische vergrendeling en sluit perfect aan op het 3 fase Europese stroomnet. Daarom is Type 2 inmiddels de onbetwiste AC standaard in Europa.

Check out our products

    • How does a portable EV charger work?

    • Werkt de Voldt Type 2 naar Type 1 adapter met mijn Type 1 auto in Europa?

    • Hoeveel elektriciteit verbruikt het opladen van een elektrische auto?

    • What is a portable EV charger?

    • Wat is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke kant van een stekker van een EV-laadkabel?

    • Wat is het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke kant van een stekker van een EV-laadkabel?

    Choosing the correct EV charging connector is not guesswork. It starts with confirming the technical standard your vehicle was built for and checking that the cable matches that standard exactly. Every EV uses either a Type 1 or a Type 2 AC connector, and this is defined by the vehicle manufacturer, not by the charging station. Always confirm your vehicle’s connector type using official documentation such as the user manual, manufacturer specifications, or verified vehicle databases.

    For Type 2 setups, which are standard in Europe from 2014 onward, look for evidence of compliance with CE and UKCA regulations. Independent testing from accredited bodies, such as TÜV, adds further validation that the cable meets the correct EN 62196 standards for the exact Type 2 model. These markings and certificates confirm that the connector design, pin layout, materials, and safety tolerances follow the required European regulations.

    When dealing with Type 1 vehicles, which were common in Europe between 2010 and 2018, confirm that the cable is built to the SAE J1772 standard. This ensures the correct single phase pin configuration and communication protocol. Although Type 1 is less common today, certified cables remain essential because they must precisely match the vehicle’s inlet design and electrical requirements.

    Also consider the practical environment where the cable will be used. For outdoor charging, the enclosure and connectors should be built with a high IP rating, ideally IP65 or higher, to protect the contacts from water and dust. Even though the safety logic of the charging process lives inside the EVSE or wallbox, the cable itself must be manufactured with high quality materials to prevent mechanical wear, heat buildup, or premature failure.

    Finally, always verify the authenticity of the cable. Every certified Type 1 or Type 2 cable should offer clear documentation, including the Declaration of Conformity and traceable serial numbers. These elements ensure that the cable you are using is built to the correct standard for your vehicle and that it is safe, durable, and ready for daily use.

    Bekijk onze producten

    Kies uw auto

    Zoek de aanbevolen laadkabels voor uw specifieke auto

    • Type 1 vs. Type 2: What is the real difference?

      Type 1 vs. Type 2: Wat is nu echt het verschil?

      Wat Type 1 en Type 2 laadconnectoren precies zijn Type 1 en Type 2 laadkabels zijn de twee meest gebruikte AC laadstandaarden voor elektrische auto’s in Europa. Ze ontstonden uit...

      Type 1 vs. Type 2: Wat is nu echt het verschil?

      Wat Type 1 en Type 2 laadconnectoren precies zijn Type 1 en Type 2 laadkabels zijn de twee meest gebruikte AC laadstandaarden voor elektrische auto’s in Europa. Ze ontstonden uit...

    • Why public kWh prices vary so much

      Waarom de kWh-prijs bij openbare laadpalen zo s...

      De kWh-prijs aan openbare laadpalen verschilt sterk. Ontdek waarom, en hoe een efficiënte laadkabel — zoals die van Voldt® — energieverlies en kosten helpt beperken.

      Waarom de kWh-prijs bij openbare laadpalen zo s...

      De kWh-prijs aan openbare laadpalen verschilt sterk. Ontdek waarom, en hoe een efficiënte laadkabel — zoals die van Voldt® — energieverlies en kosten helpt beperken.

    • What safety features to look for in an EV charging cable

      Welke veiligheidsfeatures zijn belangrijk in ee...

      EV-laden moet moeiteloos zijn—en bovenal veilig. De juiste kabel of draagbare lader bewijst zijn veiligheid met verifieerbare certificeringen, robuuste omgevingsbescherming en solide elektrische beveiligingen. Deze gids laat precies zien wat...

      Welke veiligheidsfeatures zijn belangrijk in ee...

      EV-laden moet moeiteloos zijn—en bovenal veilig. De juiste kabel of draagbare lader bewijst zijn veiligheid met verifieerbare certificeringen, robuuste omgevingsbescherming en solide elektrische beveiligingen. Deze gids laat precies zien wat...

    • 1-phase vs 3-phase charging & 16A vs 32A

      1-fase vs 3-fase laden & 16A vs 32A

      Ontdek het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden, en leer waarom het kiezen tussen 16A en 32A belangrijk is voor de laadsnelheid van jouw elektrische auto. Deze gids legt helder...

      1-fase vs 3-fase laden & 16A vs 32A

      Ontdek het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden, en leer waarom het kiezen tussen 16A en 32A belangrijk is voor de laadsnelheid van jouw elektrische auto. Deze gids legt helder...

    1 van 4

    Eager to learn more about EV chargers? Contact us!